Ustawa o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących (Dz.U.2021.1484 t.j.) wymienia ponadto takie obiekty jak:
Każdy z wymienionych obiektów, podobnie jak obiekty infrastrukturalne warunkujące realizacje oraz funkcjonowanie obiektów jądrowych wymagają przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Zarządzanie ocenami oddziaływania na środowisko kolejnych siłowni lub innych obiektów jądrowych jest wieloetapowym, iteracyjnym procesem, powiązanym z postępem każdego projektu, awansowaniem rozwiązań technicznych itp. Proces oceny oddziaływania wszczynany jest na etapie strategicznych ocen oddziaływania na środowisko dokumentów polityki rozwoju poziomu krajowego. Dalszym krokiem w odniesieniu do inwestycji celu publicznego, w tym energetyki jądrowej na poziomie wojewódzkim są: strategia rozwoju regionalnego oraz wojewódzki plan zagospodarowania przestrzennego, dla których opracowuje się prognozy oddziaływania na środowisko oraz przeprowadza procedurę strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
Iteracyjny proces OOS elektrowni jądrowej z udziałem społeczeństwa i interesariuszy na różnych etapach przygotowania inwestycji powinien umożliwiać identyfikację różnego rodzaju problemów oraz modyfikację projektów z uwzględnieniem zasad rozwoju zrównoważonego. Dotyczy to m.in. dwuetapowego postępowania OOS dla przedsięwzięcia (w przypadku obiektu EJ z inwestycjami towarzyszącymi) na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej, a następnie na etapie pozwolenia na budowę.
Proces oceny oddziaływania na środowisko wiążę się ściśle z procedurami lokalizacji elektrowni jądrowej. Złożoność problemu lokalizacji kolejnych EJ w przestrzeni kraju została zdefiniowana już w ubiegłym stuleciu m.in. w Ekspertyzie Polskiej Akademii Nauk (1987) Energetyka Jądrowa w Polsce. Wynika to np. z:
Kluczowymi kwestiami procesu OOS, specyficznymi dla obiektu EJ są m.in.:
Podstawą wyboru lokalizacji obiektów energetyki jądrowej powinien być układ lokalizacyjny, stanowiący zbiór potencjalnych lokalizacji, najmniej kolizyjnych ze środowiskiem przyrodniczym i społecznym oraz zagospodarowaniem przestrzennym. Układ lokalizacyjny powinien odzwierciedlać uwarunkowania wynikające z cech obiektu jądrowego, specyficznych w poszczególnych fazach jego istnienia, zróżnicowania przestrzennego, zmiennego w czasie potrzeb energii elektrycznej oraz zrównoważonego rozwoju Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Układ lokalizacyjny energetyki jądrowej powinien umożliwiać rozmieszczenie elektrowni jądrowych w przestrzeni kraju poprzez podejmowanie kolejnych decyzji lokalizacyjnych albo opracowanie koncepcji rozmieszczenia jądrowych źródeł energii („dużych” i SMR-ów) w określonym horyzoncie czasu, zgodnie z długookresową polityką przestrzenną państwa.
Konkludując należy podkreślić, że:
Sporządzanie ocen oddziaływania na środowisko to tylko jeden z etapów przygotowywania dokumentacji środowiskowej. Jako Eko-Konsult realizujemy opracowania na wszystkich etapach przygotowania inwestycji przemysłowych i infrastrukturalnych. Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi obszarami, w których możemy Państwu pomóc - pełna oferta konsultingu środowiskowego.
EKO-KONSULT Spółka z o.o. ul. Narwicka 6, 80-557 Gdańsk + 48 58 554 31 38 (39) |
Napisz do nas: |
Oddział w Krakowie: 32-095 Modlnica, +48 669 890 009 |